Veteranjärnvägen

(Kärrgruvan-Norberg-Ängelsberg)

 

Resa som förr kan man göra på veteranjärnvägen mellan Kärrgruvan och Ängelsberg.


Järnvägen var först i Sverige med lokomotiv som drog en betalande last. Den öppnades 1853. Förstlingen, det första ånglok som byggts i Sverige, var arbetslok då banan byggdes.

Länge rullade malmlastade tåg från gruvorna i Norberg till järnverk runt om i Sverige och Europa. Persontrafiken upphörde 1962, men på 1970-talet transporterades flytande glödhett järn i gigantiska "termosar" från stålverket i Kärrgruvan.

 

Idag trafikerar Norbergs Järnvägshistoriska Förening banan med rälsbussar.

 

En färd med rälsbuss till Ängelsberg är en trevlig dagsutflykt. Inredningen i rälsbussen är klassisk med stolarna, vattenkaraffen och allt som hörde till på 1960-talet.


En resenär beskriver den charmiga turen som följande:

 

Tänk dig att åka tåg i 30 km/timme genom ett vackert landskap med den karaktäristiska dunk-dunk känslan som på den moderna järnvägen försvunnit. Tåget går inte fortare än att de hinner stanna för att släppa över en andmamma med hennes ungar som passerade spåret.